Kierrevillasukat - helppo neuleohje


Kierrevillasukat

Nämä villasukat pyörii kirjaimellisesti jaloissa. Sukanvarren kierre syntyy kahta erilaista kerrosta toistamalla. Ohje on siis suorastaan yksinkertainen. Huomioi kuitenkin, että silmukkamäärän tulee olla neljällä jaollinen. Ensimmäinen kerros neulotaan oikeaa. Toinen kerros puolestaan 2 oikein, langankierto, 2 oikein yhteen. Näitä kahta kerrosta vuorotellen sukanvarsi alkaa pikkuhiljaa kiertyä.


Tämä malli on yksi Pinjan lemppareista. On mukavaa, että neulominen ei edellytä kauheasti aivotyöskentelyä - varsinkin jos sitä harrastaa telkkuohjelmaa seuratessa tai yliopiston luentoa kuunnellessa. Mehän ollaan lähivuosina päästy tätä jälkimmäistä harrastamaan oikein olan takaa, siis luennoilla istumista. Puikot kannattaa tällöin valita huomioiden kanssakuuntelijat. Meidän lempparipuikot on Prym ergonomics -sukkapuikot. Kandee muutes hankkia ja kokeilla. Ei väsy kädet eikä kuulu kilinää. :) 

Villasukkiin tarvitset:
kerän (150g) esimerkiksi 7-veljestä lankaa
3,5-4 puikot käsialan mukaan
tylpän neulan

HUOM! Mallikerta on neljällä jaollinen. 


Ohjeet (mallisukan koko 38)
  1. Luo 48s ja jaa silmukat neljälle sukkapuikolle, 12s kullekin. Neulo suljettuna neuleena joustinneuletta 10 kerrosta.
  2. Aloita neulominen mallikerran mukaan ja tee sukan varresta haluamasi pituinen (mallisukassa 40 krs). Neulo lopuksi jälleen joustinneuletta 10 kerrosta.
  3. Aloita kantalappu neulomalla I puikon s:t IV puikolle (24s). Jätä muut s:t odottamaan.
  4. Käännä työ ja aloita vahvennetun kantalapun neulominen: 1. krs: (työn nurja puoli) nosta 1 s neulomatta ja neulo muut s:t nurin. Käännä työ. 2. krs: (työn oikea puoli) *nosta 1 s neulomatta, neulo 1 s oikein*, toista *–* kerros loppuun. Käännä työ. Toista 1.-2. krs:ia yhteensä 12 kertaa (= 24krs). Neulo vielä nurjan puolen kerros ja aloita kantapohjan kavennukset.
  5. Jatka vahvennettua neuletta kuten aiemmin. Neulo kantalapussa oikean puolen kerrosta, kunnes jäljellä on 9s. Tee ylivetokavennus ja käännä työ. Nosta 1 s neulomatta, neulo 6s nurin ja neulo 2 seuraavaa s:aa nurin yhteen, käännä työ. Nosta 1 s neulomatta, neulo kunnes on jäljellä 8s, tee ylivetokavennus. Jatka edelleen samalla tavalla siten, että sivusilmukat vähenevät koko ajan ja keskiryhmän s:t pysyvät samana (8s). Kun sivu-s:t loppuvat, jaa kantalapun s:t 2 puikolle. Poimi sitten vapaalle puikolle kantalapun vasemmasta reunasta 12s + 1 s. Neulo poimitut s:t kiertäen oikein. Neulo II ja III puikon s:t oikein. Poimi kantalapun oikeasta reunasta 12 s + 1 s ja neulo poimitut s:t kiertäen oikein ja kantalapun 4s oikein. 
  6. Aloita kiilakavennukset. Neulo I puikon lopussa 2 viimeistä s:aa oikein yhteen ja tee IV puikon alussa ylivetokavennus. Neulo 1 välikerros, tee kavennukset kuten edellä, neulo 2 välikerrosta, tee kavennuskerros, 3 välikerrosta jne. Kun kaikilla puikoilla on jäljellä 12s, lopeta kavennukset. Jatka neulomista, kunnes pikkuvarvas peittyy. 
  7. Aloita kärkikavennukset (nauhakavennus): Neulo I ja III puikon lopussa 2 s oikein yhteen, 1 s oikein ja neulo II sekä IV puikon alussa 1 s oikein ja tee ylivetokavennus. Tee kavennukset kuten edellä joka 2. krs kunnes joka puikolla on jäljellä 6s. Tee sen jälkeen kavennukset joka krs:lla. Kun työssä on jäljellä 8 s, katkaise lanka, vedä se silmukoiden läpi, kiristä ja päätä hyvin.

Se ollaan pistetty merkille, että sukanvarteen saa ekstrailmettä valitsemalla yksivärisen langan sijaan vaikkapa raitalankaa. Tällöin varteen muodostuu salmiakkikuviota. Jalassa sukan varren voi myös oikaista, jolloin reikärivit tulevat näkyviin ja kierre imitoikin ykskaks pitsineuletta. 


Lukijat varmasti ihmettelee, että mihin nämä kaikki sukat oikein päätyy. No kavereille ja perheenjäsenille tietty. Osa myös omia jalkoja lämmittämään. Ystävänpäivänä on ihana lähettää pehmeä paketti ystävälle tai useammalle. Ja tietty sitten villasukkien kaveriksi valitaan kortti, joka mätsää sukkien sävymaailmaan. Pian nuo vihreät sukatkin on valmiit. Kenenköhän jalkoja ne päätyy lämmittämään? 




Kommentit

  1. Moikka! Hieno sukka ja ohje, mutta miulle tuo ei vaan lähde kiertämään... 😥 Pitääkö langankierto neuloa seuraavalla kerroksella etu vai takareunasta ja pitääkö kakkoset toisen aloitus kohtaa aina siirtää, että saa kiertämisen aikaan?

    VastaaPoista
  2. Vastaukset
    1. Hei Mykkyrä ja mukava kuulla, että sukat pääsivät heti puikoille. 😊 Kierre tulee näkyville vasta kun sukanvartta on neulonut useamman kerroksen. Tämä video varmasti selventää parhaiten meidän sukissa käyttämää langankiertoa: https://punomo.fi/tekniikat/neulonta-tekniikat/kaventaminen-lisaaminen/lisaykset-eli-tyon-silmukkamaaran-kasvattaminen-oikeakatinen/ (kohta lisäys langankierrolla). Kiertäminen saadaan aikaan toistamalla ohjeen kahta kerrosta, eli aloitusta ei siirretä millään kierroksella.
      Toivottavasti nämä lisäohjeet auttoivat ja sukanvarsi lähtee kiertymään. 😊

      Poista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit

@soma_arki Instassa